Het verhaal van Nederland

Wellicht is het je opgevallen dat onze buurt de afgelopen tijd veel bekijks trekt door passanten die met telefoon en koptelefoontjes door de straten wandelen. Ze volgen, naast de generieke rondleidingen, een audio podwalk door de straten van Nederland. De NPO serie “Het verhaal van Nederland” speelt zich onder meer af in Hanzestad Deventer. In de vijfde aflevering van het seizoen duikt Daan Schuurmans in de rijke historie van onze stad en het Noordenbergkwartier, waar hij het Klooster, Muggeplein en de Atheneum Bibliotheek aandoet.

De aflevering, getiteld: “Pestlijders en predikanten” gaat over een zwarte periode uit de geschiedenis: de pest. Het zoomt in op de opkomst van Geert Grote en de moderne devotie. Een periode waarin  1 op de 3 mensen komt te overlijden, maar ook een periode van ontwikkeling en rijkdom voor Deventer Hanzestad.

In de veertiende eeuw wordt Europa geteisterd door een vreselijke ziekte die miljoenen slachtoffers eist: de pest. De kerk ziet deze Zwarte Dood als een straf van God. De boekdrukkunst, een revolutionaire uitvinding in de vroege zestiende eeuw, zorgt ervoor dat mensen zich ontwikkelen tot kritische burgers. Zo laten de Wederdopers zich niet meer zomaar de wet voorschrijven.Ze durven het op te nemen tegen de katholieke kerk, maar tegen welke prijs?”
Bron: NPO NTR – Het verhaal van Nederland

In de Podwalk van het gelijknamige televisieprogramma kunnen kijkers zelf de historische context van onze stad ervaren middels een wandeling die je door de binnenstad en langs de Ijssel voert. Voor onze bewoners natuurlijk een feest van herkenning, maar ook een mooie kans om meer kennis op te doen over de geschiedenis van onze stad en buurt. De wandeling start aan de overkant, aan de Worp, waarna je over de brug een rondleiding van om en nabij 1,5 uur krijgt door de straten en langs de gevels van onze stad. Daarbij is het Noordenbergkwartier goed vertegenwoordigd en passeer je de Kloostertuin, de Noordenbergstraat, de Fermerie en de Kranensteeg.

Het is een mooie wandeling die — als het weer het toelaat — zeker de moeite waard is om een keer te beleven.