Onthulling Squares

Op 13 september 2020 was er een gezellige bijeenkomst op het Muggeplein, waar zo’n vijftig leden van de buurtvereniging bijeen waren voor de onthulling van het kunstwerk Square.

Vanuit de buurtvereniging ontstond het idee dat de herinrichting van het Muggeplein in 2017 mooi zou worden afgerond door het plaatsen van een kunstwerk.

Met een kort woordje heette de voorzitter iedereen van harte welkom.

Dit jaar zijn de normale activiteiten van de buurtvereniging logischerwijs niet doorgegaan.

Maar wel is het kunstwerk is geplaatst. Het bestuur vindt het fijn dat we het kunstwerk toch samen kunnen onthullen. Met name werden ook Carlo Verhaar, wethouder cultuur en wijkwethouder binnenstad, kunstenaar Aam Solleveld en Koen Bril, medewerker van het Kunstenlab die het project heeft begeleid, hartelijk welkom geheten.

Paul Brinkmann, lid van de kunstcommissie, heeft vervolgens verteld over het proces hoe het kunstwerk tot stand is gekomen.

Carlo Verhaar heeft in een korte toespraak gememoreerd hoe onze buurt steeds actief is geweest. Het kunstwerk symboliseert de diverse  bouwstijlen aan het plein en in de buurt, voortkomend uit afbraak en opbouw door de eeuwen heen. De buurtbewoners hebben in al die eeuwen vaak de spreuk ter harte moeten nemen die aan onze zijde op de toren van  Lebuïnuskerk staat: Fortis Age, Handel Dapper. Met dit kunstwerk is de kracht van de buurt bevestigd.

Daarna heeft de wethouder samen met kinderen die rond het plein wonen het kunstwerk onthuld.

Vanuit het bestuur zijn de leden van de kunstcommissie – Paul Brinkman, Annelien Bennink, Vera Groen en Marijke van  den Berg – bedankt voor hun volhardende inspanningen.

Ook zijn de Stichting Erven Witteveen en Stichting Jordenshofje bedankt, want ook zij hebben met een financiële bijdrage, naast die van de buurtvereniging en de gemeente, het kunstwerk mogelijk gemaakt.

Het was daarna een geanimeerd samenzijn, met een hapje en een drankje verzorgd door de Fermerie.